Monday, March 22, 2010

hartaku .. amanahku .. racunku .. ubatku (PART 1)

pernah ke anda semua terfikir apakah harta yang paling bernilai di dunia ini .. tentu ramai yang bersetuju jika aku nyatakan harta yang paling berharga adalah ANAK .. tetapi pagi ini semasa aku membaca paper ada lagi kes buang anak di semak .. mujur umurnya masih panjang tetapi kesian bila di kenangkan dia telah pucat kesejukkan akibat kena air hujan .. adoiiii tak adakah nilai simpati si ibu terhadap anak itu .. paling2 taruh le di tempat teduh dan selamat dan di yakini ada insan2 lain yang boleh menjumpainya ..

sebut pasal pengalaman bersalin ini aku mengalami 4 pengalaman yang berbeza setiap satunya .. aku terpanggil untuk berkongsi pengalamanku di sini .. bukan untuk menunjukkan aku hebat tetapi untuk mengenangkan bukan mudah untuk mengeluarkan satu nyawa dari dalam tubuh kita ini ..

anakku yang sulung AIMAN .. semasa mengandungkannya aku tidak mengalami alahan langsung cume aku tidak bole makan asam or jeruk .. kalo makan memang kompom aku akan muntah .. paling2 masam aku makan ialah buah oren .. cabaran bermula pada hari ahad 22 feb 1998 .. semasa aku sedang menjemur baju di rumah mak .. tetibe datang satu bisa yang tak pernah aku rasa sebelum ini .. mujur mak perasan dan bertanya apa yang tak kena .. aku mengatakan aku rase saket lain macam di bahagian pinggang ke bawah .. dalam keadaan sedikit kalut aku di bawa ke hospital untuk pemeriksaan lanjut .. berdebar rasa hati ini tetapi ibuku telah berpesan .. walau sesakit mana pon nanti jangan jerit .. kita orang islam .. aku sebenar amat takut ketika itu tetapi nak wat cam mana .. nak tak nak kena tempuhi jugak .. setelah pemeriksaan di lakukan aku di beritahu baru 1 cm terbuka .. aku tak paham dan bertanya nak kena berapa cm baru bole beranak kak .. dia cakap paling elok 10 cm .. 8 cm pon dh ok kalo bb kecik .. kakak misi cakap lagi .. anak pertama yer .. lambat lagi nie .. paling2 esok .. aku ingat boleh balik .. tetapi di tahan kerana telah buka 1cm .. maka bertambahlah debaran di hati ini .. sakit dia come and go .. aku masih bole ketawa dan gelak .. bila masuk senja sakit makin kerap dan hasil pemeriksaan baru 4cm .. bayangkan dr pagi bawak ke senja baru 4cm .. ada lagi 6cm .. huhuhuhu .. baru aku tahu seksanya bagaimana .. itu belum di kira dengan lendir + darah yang keluar .. memang tak keruan lah aku jadiknya .. berpeluh sakit penat .. semua cukup .. masuk malam aku dh tak bole tidur .. aku rasakan walau seminit jarum tu macam sehari dia bergerak .. dipendekkan cerita .. pagi 23hb semasa wad round doktor .. bukaan tetap 4cm .. maka doktor memutuskan untuk memecahkan air ketuban dengan alasan akan mempercepatkan proses pembukaan pintu rahim dan mempercepatkan proses kelahiran .. aku di bawa masuk ke labour room tepat jam 10 pagi .. orang katil sebelah2 semua bersilih ganti .. tapi aku .. masih di situ .. jam 3 petang .. doktor india yang bertugas jadi hilang sabar dan dia mengatakan kepala anakku sedikit lari dari lorong dan dengan sukacitanya dia menyeluk dan memutar kepala tersebut .. saket ke .. hahahaha menjerit aku di buatnya .. dan masih juga tidak terbuka dengan sempurna pintu rahim .. baru 6cm .. induce sudah .. gas oksigen sudah .. jam 5 petang aku sudah kehabisan tenaga .. sakit contraction dah hilang entah ke mana .. baby heart beat dah amat lemah .. doktor india tu blah sbb shift dh habis .. di ganti ngan doktor melayu perempuan .. keputusan di buat aku kena operate .. aku cakap apa2 ajalah janji selesai .. saya dh amat penat .. tetapi sayang hospital kg bilik OT hanya satu dan sedang di gunakan .. maka kaedah lain ialah forcep .. aku di bius separuh badan dan tau2 anakku telah di paksa keluar .. ahhhhhhh LEGA .. aku ingin menatap nyer tetapi di halang oleh bidan2 senior .. mereka mengatakan anak u sedikit cedera akibat kesan forcep .. aku cakap tak per lah janji dah selamat .. dan jahitan yang aku terima .. bukan 3 jarum tetapi 3 GELUNG benang .. bayangkan koyakan yang di hadapi .. aku redha demi anakku .. setelah semua selesai aku masih belum di beri peluang untuk menatap anakku .. sampai aku di tolak ke wad baru aku dapat melihat kesannya .. cam nak jatuh jantung aku kerana kesan dia amat menyedihkan .. bibir gusi luka .. mata putih berdarah .. belakang kepala berdarah .. kening berdarah .. tetapi aku hanya menangis dalam hati .. seburuk mana pon rupa nya dia tetap anakku ..

episod sensara aiman tak berakhir di situ .. dia mengalami kuning yang amat serius kesan daripada jangkitan kuman pada luka yang di hadapi .. aku berkampung lagi 2 minggu di hospital .. nyaris2 kena tukar darah tetapi mujur bacaan yang di ambil turun setelah setiap 1 jam cik nurse akan datang untuk mengambil darahnya .. bayangkan bayi sedang lena tidur di cucuk untuk mengambil darah .. dah kering air mata ini menangis mengenangkan nasib anak sulungku .. tetapi doktor juga telah berpesan yang kesan dari kuning ini akan efek keupayaan otak dia bila besar .. aku berserah aja ..

aku stop sini dulu .. nanti aku sambung pengalaman aku untuk anak ke 2 3 dan 4 .. tungguuuuuuuuuuu

1 comment:

Bates Kebobates said...

itulah pengorbanan & kasih seorang ibu.....

Followers